duminică, 23 ianuarie 2011

Cum evaluezi membri echipei tale – I –


Care sunt condițiile care facilitează un proces de evaluare obiectiv, complet, corect?
Poate mai greu decât să închei o evaluare este să asiguri mediul/ contextul în care echipa:
Tabăra de sculptură Măgura
-  știe ce are de făcut;
-  știe unde se află față de obiectiv;
-  are parte de suport din partea coordonatorului;
-  lucrează într-o atmosferă de team spirit.
Pentru ca evaluarea membrilor echipei să devină o apreciere a performanței este nevoie de efort pe întreaga perioadă a anului, nu doar în săptămâna anterioară evaluării.
Să vedem care sunt premisele unui proces de evaluare reușit:
Perfomanţa unui Coordonator de Echipă depinde de rezultatele echipei (normal), iar pentru ca o echipă să livreze rezultate este nevoie de mai mult decât de reuşitele individuale ale membrilor ei.
Fiecare coechipier trebuie sa aiba in vedere rezultatele individuale + aportul la reuşita de grup !
Aşadar, din punctul meu de vedere, e important să ţinem cont de rolul fiecăruia în dinamica echipei, atunci când evaluăm performanţa individuală.

Care sunt etapele care ar fi trebuit să aibă deja loc, înainte de evaluare (din perspectiva coordonatorului)?
a)      Membri echipei îşi cunosc obiectivele din timp şi şi-au asumat îndeplinirea lor în cadrul unei discuţii formale (de preferat, obiectivele sunt semnate de omuleţ şi superior la începutul anului).

b)      Echipei i s-au comunicat în prealabil obiective cantitative, calitative şi obiectiv de team work.
Prin team work membrii echipei:
 -         Inovează – încearcă să îmbunătăţească procese existente;
-          Au activităţi de coaching/ feedback cu colegii lor;
-          Respectă diversitatea grupului (diferenţele dintre ei);
-          Comunică respectuos, colegial;
-          Împărtăşesc best practices pentru beneficiul întregii echipe;
-          Promovează meritocraţia – recunoaşterea meritelor colegilor.

c)      Evaluarea performanţei este doar o ‘trecere în revistă’ formală a rezultatelor.
 Un bun coordonator nu aşteaptă sfârşitul anului pentru a se interesa despre parcursul unui membru al echipei! Este recomandat să fi avut deja loc discuţii: formale şi informale. Astfel ne asigurăm că în momentul evaluării nu apar neclarităţi/ surprize pentru ambele părti implicate. În plus e posibil să fi ratat şansa să îţi susţii omuleţul când avea nevoie de tine, iar acum nu faci decât să constaţi eşecul – ceea ce îl va demotiva…și, bineînţeles, va afecta rezultatele tale.

d)     Indicatorii pe baza cărora echipa se autoevaluează sunt transparenţi si disponibili echipei pentru
Informare. Astfel încât membri echipei știu în orice moment unde se situează şi ce pot îmbunătăţi.

e)      Membrilor echipei le-a fost recomandat să păstreze pe e-mail sau pe un folder de reţea evidenţa rezultatelor personale pentru a facilita procesul de evaluare.

f)       Înaintea discuției în care se stabilește calificativul anual, omuleții își fac autoevaluarea.
Acest pas este foarte important pentru ca percepțiile persoanei evaluate, în cazul în care ele diferă substanțial de cele ale evaluatorului, să poată ajunge concordante. Dacă omulețul nu își poate autoevalua performanța folosind aceleași criterii ca leaderul de echipă, atunci nu-și va putea da seama când involează.
De asemenea, este important ca omuleții să învețe să își prezinte și promoveze rezultatele, acest lucru îi va ajuta atunci când vor ocupa un post de coordonare.

Acum că am creat un sistem comun de referință privind pregătirea evaluării, în articolul următor vom discuta despre obiectivele evaluării unei echipe.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu