![]() |
Tabăra de sculptură Măgura |
Evaluarea ideală – aşa cum o vede cel care este evaluat:
o discuţie informală în care persoana evaluată reliefează principalele evenimente din anul anterior: provocările apărute şi evidenţiază reuşitele.
Când îmi fac evaluarea încep prin a strânge toate lucrurile pe care le-am îndeplinit/ finalizat anul anterior.
De anul trecut mi-am făcut foldere în care mut din timp realizările (mail-uri, documente etc).
După ce le-am strâns pe toate mă gândesc cum le exprim ca: efort (cantitatea muncii) şi efect (rezultat, calitatea muncii).
Este clar că orice aspiraţie la o evaluare bună este cu atât mai realizabilă cu cât am o prezentare bine argumentată – precum un avocat care-şi pregăteşte pledoaria pentru un caz.
Vorba aceea: degeaba munceşti mult şi bine dacă atunci când e momentul să te lauzi: îţi aduci aminte că ai făcut multe lucruri faine dar nu le găseşti prin mail-uri sau tratezi superficial pregătirea evaluării pentru că ţi se pare că sunt alte lucruri importante de făcut şi oricum te bazezi că superiorul tău ştie.
Regulă de aur: Nu presupune că superiorul tău ştie tot ce ai făcut bine. Şi chiar dacă ar fi aşa (şi nu este – pentru că el are grija propriilor obiective) gândeşte-te că evaluarea ta va fi citită şi de superiorul său şi de cineva de la Resurse Umane – persoane care te cunosc şi mai puţin. Asigură-te că ai investit destul de mult pentru ca această evaluare să te reprezinte.
Aşadar, să trecem la tips&tricks:
+ 1. O evaluare convingătoare, la partea de cantitate, include cifre. Persoanal, vă recomand exprimarea procentuală.
Exemple:
Varianta leneşă: am reparat toate ceasurile care au trebuit reparate.
Varianta ok: am reparat toate ceasurile, respectiv 20.
Variante recomandate: am reparat toate ceasurile, în condiţiile în care au fost cu 30% mai multe decât anul trecut/ am reparat toate ceasurile, cu 20% mai multe decât media departamentului meu.
+ 2. Dacă anul trecut ai făcut faţă cu brio unei situaţii neprevăzute, nu te grăbi să te lauzi cu rezultatul, explică mai întâi de ce a fost o provocare (care a fost impactul, exprimă cantitativ/ calitativ efortul crescut care a fost necesar pentru a reuşi, spune ce ai învăţat din acel caz şi ce măsuri vrei să implementezi pentru a preveni /limita pe viitor astfel de situaţii). Apoi poţi să te lauzi cu reuşita – va fi mult mai apreciată dacă se cunoaşte contextul.
Exemple:
Varianta leneşă: În contextul situaţiei economice dificile, am vândut multe agende.
Varianta recomandată: În contextul diminuării salariilor cumpărătorilor bugetari cu 25%, am crescut vânzările cu 10% faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior.
+ 3. Atenţie la semantică! Gândeşte-te că evaluarea ta ar fi difuzată ca o reclamă TV. Ce cuvinte ar folosi o companie de publicitate?
Exemple:
Varianta leneşă: Am formulat 5 propuneri de îmbunătăţire departamentelor X,Y,Z.
Varianta recomandată: Am implementat 5 propuneri de îmbunătăţire pentru fluxul cu departamentele X,Y,Z reuşind un timp de prelucrare optimizat, cu peste 20% mai bun.
+ 4. Exprimă cum ţi-ai ajutat colegii şi alte echipe: care a fost efortul tău şi care a fost rezultatul/ cifric/ procentual etc.
Exemplu:
Am oferit feedback/ coaching colegilor noi. Astfel perfomanţa lor s-a îmbunătăţit cu 15% prin aplicarea unor modele, iar procentul de erori s-a diminuat cu 25% prin aplicarea unor best practices.
+ 5. Cere feedback! Trimite un mail principalilor tăi colaboratori şi roagă-i să-ţi ofere feedback privind modul în care aţi lucrat împreună anul trecut şi câteva recomandări. Menţionează în evaluare feedback-ul pozitiv, iar în obiective recomandările primite de la colegi. O recomandare contează – nu doar atunci când te angajezi.
+ 6. Nu te subevalua – dacă tu nu ţinteşti sus, cine altcineva o poate face pentru tine?
+ 7. Atenţie la dinamica departamentului. Dacă departamentul tău are parte de evaluări externe (ex: Audit, Autorităţi etc) ţine cont de acestea. Evaluările membrilor departamentului probabil vor fi astfel distribuite încât media lor să fie echivalentă evaluării externe.
+ 8. Nu uita să menţionezi cum te-ai dezvoltat! Dacă ai fost la un training, este esenţial să notezi cum ai aplicat cunoştinţele dobândite şi care a fost efectul. Arată cum ai învăţat din experienţa dobândită.
+ 9. Nu considera un obiectiv depăşit doar dacă ai îndeplinit cerinţele postului. Dacă vrei să fii peste standard, atunci trebuie să faci, evident, mai mult.
+ 10. Rezultatele nu se negociază, dar încadrarea lor da – argumentat, politicos, diplomatic.
Cere feedback, acceptă propunerile de îmbunătăţire, nu intra în defensivă, orientează discuţia pe: ce ai rezolvat – pentru reuşite; cum te-ai asigurat că vei face mai bine pe viitor – pentru nereuşite.
Te invit să aduci completări acestei liste cu ideile testate de tine.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu