joi, 20 ianuarie 2011

Eşti pregătit să te autoevaluezi?

Materialele pe care le-am citit pe tema autoevaluării mi-au părut orientate pe evitarea problemelor nu pe soluţii, cu aplicabilitate redusă în domenii diferite şi nu în ultimul rând, plictisitoare.

Tabăra de sculptură Măgura
Aşa că am sintetizat mai jos câteva idei despre care sunt sigur că pot aduce un + .


Evaluarea ideală – aşa cum o vede cel care este evaluat:

o discuţie informală în care persoana evaluată reliefează principalele evenimente din anul anterior: provocările apărute şi evidenţiază reuşitele.


Când îmi fac evaluarea încep prin a strânge toate lucrurile pe care le-am îndeplinit/ finalizat anul anterior.


De anul trecut mi-am făcut foldere în care mut din timp realizările (mail-uri, documente etc).


După ce le-am strâns pe toate mă gândesc cum le exprim ca: efort (cantitatea muncii) şi efect (rezultat, calitatea muncii).


Este clar că orice aspiraţie la o evaluare bună este cu atât mai realizabilă cu cât am o prezentare bine argumentată – precum un avocat care-şi pregăteşte pledoaria pentru un caz.


Vorba aceea: degeaba munceşti mult şi bine dacă atunci când e momentul să te lauzi: îţi aduci aminte că ai făcut multe lucruri faine dar nu le găseşti prin mail-uri sau tratezi superficial pregătirea evaluării pentru că ţi se pare că sunt alte lucruri importante de făcut şi oricum te bazezi că superiorul tău ştie.


Regulă de aur: Nu presupune că superiorul tău ştie tot ce ai făcut bine. Şi chiar dacă ar fi aşa (şi nu este – pentru că el are grija propriilor obiective) gândeşte-te că evaluarea ta va fi citită şi de superiorul său şi de cineva de la Resurse Umane – persoane care te cunosc şi mai puţin. Asigură-te că ai investit destul de mult pentru ca această evaluare să te reprezinte.


Aşadar, să trecem la tips&tricks:


+ 1. O evaluare convingătoare, la partea de cantitate, include cifre. Persoanal, vă recomand exprimarea procentuală.


Exemple:
Varianta leneşă: am reparat toate ceasurile care au trebuit reparate.


Varianta ok: am reparat toate ceasurile, respectiv 20.


Variante recomandate: am reparat toate ceasurile, în condiţiile în care au fost cu 30% mai multe decât anul trecut/ am reparat toate ceasurile, cu 20% mai multe decât media departamentului meu.


+ 2. Dacă anul trecut ai făcut faţă cu brio unei situaţii neprevăzute, nu te grăbi să te lauzi cu rezultatul, explică mai întâi de ce a fost o provocare (care a fost impactul, exprimă cantitativ/ calitativ efortul crescut care a fost necesar pentru a reuşi, spune ce ai învăţat din acel caz şi ce măsuri vrei să implementezi pentru a preveni /limita pe viitor astfel de situaţii). Apoi poţi să te lauzi cu reuşita – va fi mult mai apreciată dacă se cunoaşte contextul.
Exemple:
Varianta leneşă: În contextul situaţiei economice dificile, am vândut multe agende.
Varianta recomandată: În contextul diminuării salariilor cumpărătorilor bugetari cu 25%, am crescut vânzările cu 10% faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior.


+ 3. Atenţie la semantică! Gândeşte-te că evaluarea ta ar fi difuzată ca o reclamă TV. Ce cuvinte ar folosi o companie de publicitate?
Exemple:
Varianta leneşă: Am formulat 5 propuneri de îmbunătăţire departamentelor X,Y,Z.


Varianta recomandată: Am implementat 5 propuneri de îmbunătăţire pentru fluxul cu departamentele X,Y,Z reuşind un timp de prelucrare optimizat, cu peste 20% mai bun.


+ 4. Exprimă cum ţi-ai ajutat colegii şi alte echipe: care a fost efortul tău şi care a fost rezultatul/ cifric/ procentual etc.
Exemplu:
Am oferit feedback/ coaching colegilor noi. Astfel perfomanţa lor s-a îmbunătăţit cu 15% prin aplicarea unor modele, iar procentul de erori s-a diminuat cu 25% prin aplicarea unor best practices.


+ 5. Cere feedback! Trimite un mail principalilor tăi colaboratori şi roagă-i să-ţi ofere feedback privind modul în care aţi lucrat împreună anul trecut şi câteva recomandări. Menţionează în evaluare feedback-ul pozitiv, iar în obiective recomandările primite de la colegi. O recomandare contează – nu doar atunci când te angajezi.


+ 6. Nu te subevalua – dacă tu nu ţinteşti sus, cine altcineva o poate face pentru tine?


+ 7. Atenţie la dinamica departamentului. Dacă departamentul tău are parte de evaluări externe (ex: Audit, Autorităţi etc) ţine cont de acestea. Evaluările membrilor departamentului probabil vor fi astfel distribuite încât media lor să fie echivalentă evaluării externe.


+ 8. Nu uita să menţionezi cum te-ai dezvoltat! Dacă ai fost la un training, este esenţial să notezi cum ai aplicat cunoştinţele dobândite şi care a fost efectul. Arată cum ai învăţat din experienţa dobândită.


+ 9. Nu considera un obiectiv depăşit doar dacă ai îndeplinit cerinţele postului. Dacă vrei să fii peste standard, atunci trebuie să faci, evident, mai mult.


+ 10. Rezultatele nu se negociază, dar încadrarea lor da – argumentat, politicos, diplomatic.




Cere feedback, acceptă propunerile de îmbunătăţire, nu intra în defensivă, orientează discuţia pe: ce ai rezolvat – pentru reuşite; cum te-ai asigurat că vei face mai bine pe viitor – pentru nereuşite.


Te invit să aduci completări acestei liste cu ideile testate de tine.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu