sâmbătă, 12 februarie 2011

Convenţiile personale


Convențiile sunt idei pe care le considerăm sine qua non atunci când luăm o decizie. Mai periculoase decât simplele idei preconcepute, convențiile sunt standarde autoinduse la care aderăm în mod conștient sau inconștient. Unele sunt inventate de alții (legislația, procedurile de la job, clauzele unui contract). Toate pot fi îmbunătățite. Dar pentru asta e necesar să le provoci și să te provoci să gândești diferit.

John Kenneth Galbraith (economist) spunea cu o ironie delicioasă că o părere convenţională ne protejează de chinul de a gândi (“The conventional view serves to protect us from the painful job of thinking”).

Urmând îndemnul ascuns al acestui citat este atrăgătoare ideea că putem pune sub semnul întrebării orice. De altfel, oameni din toate părţile Globului s-au înşelat de-a lungul timpului de multe ori şi în privinţa unor lucruri majore, precum: forma pământului, originea vieţii sau zeităţile cărora le-au închinat propria existenţă.

Cât de des ne reevaluăm convenţiile personale? O, da! Avem şi noi propriile convenţii. Unele ne sunt folositoare, pentru că nu avem timpul necesar să reinterpretăm istoria zilnic. Însă uneori evităm din comoditate chinul gândirii.

Convenţiile nefolositoare ale vremii și modalităţi de a ne extinde orizontul, în cele ce urmează:
Înainte să continui vreau să fac o precizare: am observat că articolul anterior a generat mai multe views pe blogulețul meu decât mă așteptam. Doar că cei care au vizitat pagina doar s-au uitat la poza cu pisica L (nu au dat click pentru a citi tot, au rămas pe pagina principală). Așa că am ales tot o poză cu animăluțe (însă nu lipsită de legătură cu articolul), să văd dacă îi ademenesc. Șșșt. E secretul nostru :).
Revenim la convenții, am prezentat ideea generală și un exponent al ei:
- Toată muzica rock este destructivă, satanistă sau /și lipsită de frumos ­– http://www.sfaturiortodoxe.ro/_muzicarock.htm muzica rock mai ales, a reusit să distrugă tineretul, alungând din sufletul lui orice aspiratie către bun , frumos si moral ; aducând în locul lor numai ură si dispret pentru credinta strămosească.

- Voluntariatul este inutil – am ales ca exemplu cel mai mare proiect de voluntariat desfăşurat vreodată cu succes în România: Let’s Do It, România! şi o părere exprimată pe un site: Mi se pare un import la fel de nepotrivit ca Valentine’s Day, Halloween sau hărţuirea sexuală. Doar că acesta este şi inutil. Dacă Valentine’s bucură femeile, Halloween bucură copiii şi hărţuirea sexuală bucură avocaţii mi se pare că LDIR nu bucură pe nimeni.

- Religia mea este cea adevărată – fiecare credincios crede că religia în care a fost crescut este cea adevărată. Prea puţini se interesează de alte religii, sau de ceea ce înseamnă ateismul. Nu neapărat pentru a schimba ceva, ci pentru a înţelege alternativele.

- În viaţă trebuie să alegi între viaţa personală şi carieră – o noţiune promovată prin multe filme americane, care are adepţi şi la noi. Motiv pentru care, pentru a corecta această deviaţie de comportament care duce la dezechilibru psihic, materialele de specialitate de acum reinventează roata: echilibrul dintre viaţa personală şi job.

- Confuzie între imagine /popularitate /marketing şi valoarevan Gogh a vândut un singur tablou pe perioada vieții sale. Cei care-l cunoșteau îl sfătuiau să învețe pictura de la marii maeștri ai acelor vremuri: Gavarni, Daumier, Felicien Rops. El nu avea ce să învețe, iar oamenilor le-a luat prea mult să înțeleagă că el era mai valoros decât acei maeștri pe care a ajuns să îi scufunde într-un cvasianonimat.

Nu voi contrargumenta exemplele de mai sus, există destule idei pro și contra disponibile pe internet, este alegerea fiecăruia ce crede, atâta timp cât a căutat informații din ambele tabere.

Cum putem evada din mrejele unui standard personal comod, accesibil, limitativ – thinking outside the box:
 
a)      Obţine informaţii actuale înainte de a lua o decizie, chiar dacă te-ai mai întâlnit cu acea situaţie cu ceva timp înainte.
b)      Găsește ideea dominantă și efectele îndeplinirii ei;
c)      Identifică ideile preconcepute pe care le-ai crezut valabile din start.
d)     Gândește-te la alternative pentru ideea dominantă și apoi pentru ideile secundare;
e)      Alege schimbarea care aduce ceva în plus dar cu un risc gestionabil.


Exemplu: Vreau să-mi deschid un restaurant.
a)      Încep prin a căuta informații despre restaurante existente pentru a le fura ideile bune.
b)      Ideea dominantă: ce este un restaurant? Un loc unde oamenii se duc să le facă alții de mâncare. Asta înseamnă că ei merg acolo să comande dintr-un meniu și să fie serviți. 
c)      Idei preconcepute: un restaurant trebuie să aibe meniu, scaune, mese, chelner.
    d)     Alternative: oamenii merg într-un restaurant să-și facă singuri de mâncare, nu există meniu pentru că un nutriționist îți recomandă ce îți lipsește din alimentația ta curentă, este în stil european și se stă pe perne etc.
    e)      Poate ți se par fanteziste ideile, unele sunt. Altele sunt deja aplicate, de exemplul restaurantul unde îți faci singur fondue www.meltingpot.com. Alege schimbarea care se poate aplica în funcție de resursele existente.

Crează o viziune și nu lăsa ca mediul, credința altora sau limitele a ceea ce a fost făcut până atunci să-ți definească deciziile. Anthony Robbins

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu